GPT i skolan – fusk eller hjälp?

När jag gick i skolan och läste matte fick jag höra ”i verkligheten har du ingen formelsamling” och ”i verkligheten, efter skolan så kommer du inte att ha en miniräknare i fickan och därför ska du inte ha någon här heller”. Men så blev det inte, idag så har vi inte bara en miniräknare i fickan, vi har en liten apparat med tillgång till världens samlade kunskap.

Så nu är vi här igen, chatGPT har anlänt, Pandoras box har öppnats. En enorm teknisk innovation har gjort entré. Media skriker ”fusk-AI” och vår utbildningsminister twittrar ”Fler och fler inser nu att massdigitaliseringen var fel väg att gå.”

Var det fel väg att gå? Hur ser det ut i samhället? Är vi inne i ett samhälle som är digitaliserat? Ja, det är vi och borde då inte skolan återspegla det? Nej, inte enligt vår utbildningsminister som vill att vi ska ”rulla tillbaka den.”

Jag hörde nyligen någon klok människa säga något i stil med ”När ska skolan inse att dess främsta uppgift är att förbereda sina elever inför arbetslivet. Varför ser vi då inte till att de lär sig de verktyg som kan komma att användas där?”

Ja, det är en motiverad fråga. Samhället är digitaliserat men vår utbildningsminister vill att skolan inte ska vara digitaliserad. Lite som när jag fick höra i skolan att i verkligheten bär jag minsann inte runt på någon miniräknare i fickan.

chatGPT – ett fusk-AI

Det här är reptilhjärnan som talar, ryggmärgsreflexen. En dator kan hjälpa dig att skriva din uppsats, det här är inte bra, det är fusk. Ja, jag håller faktiskt med. Låter du ett AI skriva din uppsats, ditt exjobb eller din hemttenta så är det fusk. Det visar inte på din kunskap. Men det där är en teknikalitet som går att lösa. vill du som lärare kontrollera vad dina elever kan så finns det salstentor och muntor.

Låt oss vara helt ärliga, fusk med inlämningsuppgifter och uppsatser är inte något nytt det har förekommit så länge som inlämningsuppgifter och uppsatser har funnits. På högskolan idag är det förmodligen inte svårt att hitta någon en klass högre upp som mot en back öl skriver en inlämningsuppgift åt dig eller att hitta en webbsida där du mot några tusen kan få din c-uppstats skriven av någon som är kunnig inom området. För den som haft råd har det alltid varit möjligt. Skillnaden är att nu kan alla göra det. Bra eller dåligt? Säga vad man vill men mer rättvist blev det i alla fall.

Så med det i tankarna så är det inte så svårt egentligen; för kontroll av elevens kunskap behövs fler muntor och salstentor. För uppsatser; håll en tät kommunikation med eleven så märker du om den vet vad den skriver om.

chatGPT – en fantastisk möjlighet

Så istället för att se chatGPT som ett fusk-AI se det som en fantastisk skalbar resurs för eleverna. Tänk dig att du håller en föreläsning för 100 elever, det är krångligt, det är inte lätt att hänga med men det är viktigt att eleverna gör det. Så när du nämner ”riktningsderivator” när du föreläser om flervariabelanalys så vet du att hälften av eleverna sitter som frågetecken och dom kommer inte att hänga med under resten av föreläsningen. Du märker hur elever börjar skruva på sig, en del räcker upp händerna, en del tappar fokus och intresse och du inser att du inte kommer hinna med att slutföra dagens föreläsning enligt plan.

Eller… så sitter alla elever med sin dator och är uppkopplade mot chatGPT och de som inte förstod vad en riktningsderivator är frågar chatGPT och där i realtid förstår dom plötsligt vad du pratar om. Poletten trillade ner:

chatGPT kan alltså vara den där allvetande hjälpresursen som ni så förtvivlat behöver för att eleverna ska klara av kursen. Ingen handuppräckning behövs, eleverna följer lugnt med i din föreläsning för om dom undrar något så har dom svaret inom räckhåll. En assistent som kan multiplicera sig själv, kan det mesta, går att resonera med och aldrig blir trött eller otålig. För det är just det, en googling kanske också hade fungerat om du söker på ”riktningsderivator inom flervariabelanalys” men där är inte den första träffen riktigt lika självklar för den som inte förstår:

Som att köra huvudet i en vägg om man inte hänger med men i chatGPT kan man dessutom resonera vidare för att förtydliga.

Jag är säker på att man kan hitta mängder med användningsområden för hur chatGPT kan hjälpa till i klassrummet bara man börjar tänka på det som ett hjälpmedel, inte ett hot. Lär istället eleverna hur man använder och interagerar med verktyget för det är något som kommer att förväntas av dom när dom kommer ut i näringslivet. För i näringslivet råder digitalisering, oavsett vad vår utbildningsminister tycker.

En skola som förbjuder eleverna att använda och lära sig använda de verktyg som de förväntas kunna och kommer att använda i näringslivet är ute på hal is.

Senaste artiklarna

Gör AI-skriven text omärkbar och kringgå upptäckt: En guide till att skriva som en människa.

Om du har följt teknikvärlden nyligen har du förmodligen...

Testing the limits beyond DAN

Every now and then I test the limits, how...

20 verktyg som använder artificiell intelligens för att förbättra din produktivitet

Artificiell intelligens (AI) är inte längre en framtidsvision -...

ChatGPT som ett läroverktyg i skolan. ChatGPT är miniräknaren för text.

Artificiell intelligens kan hjälpa till att förbereda studenter för...

Nyhetsbrev

Don't miss

Gör AI-skriven text omärkbar och kringgå upptäckt: En guide till att skriva som en människa.

Om du har följt teknikvärlden nyligen har du förmodligen...

Testing the limits beyond DAN

Every now and then I test the limits, how...

20 verktyg som använder artificiell intelligens för att förbättra din produktivitet

Artificiell intelligens (AI) är inte längre en framtidsvision -...

ChatGPT som ett läroverktyg i skolan. ChatGPT är miniräknaren för text.

Artificiell intelligens kan hjälpa till att förbereda studenter för...

Så fungerar ChatGPT

ChatGPT är en AI-modell utvecklad av OpenAI och bygger...
Anders Bjarby
Anders Bjarby
Förutom sitt arbete som AI-evangelist på Brattoo AB har Anders varit engagerad i företag som Naviga Content Lab AB och Appocto AB. Han är även aktiv inom AI-gemenskapen genom bloggande, artikelskrivande och som värd för en populär podcast om artificiell intelligens.

Gör AI-skriven text omärkbar och kringgå upptäckt: En guide till att skriva som en människa.

Om du har följt teknikvärlden nyligen har du förmodligen lagt märke till ChatGPT & GPT-4 och insett att de är inget mindre än fantastiska....

Testing the limits beyond DAN

Every now and then I test the limits, how much can I tweak and turn and trick chatGPT into doing what it is not...

20 verktyg som använder artificiell intelligens för att förbättra din produktivitet

Artificiell intelligens (AI) är inte längre en framtidsvision - det är verklighet. Idag använder många företag och individer AI-baserade verktyg för att öka sin...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here