Artificiell intelligens kan hjälpa till att förbereda studenter för den verkliga världen genom att uppmuntra kritiskt tänkande. Istället för att minska ansträngningarna kan tekniken öka förståelsen av viktiga ämnen. Här är råd från psykologiinstruktörer om hur man använder ChatGPT och annan AI-teknik på ett smart sätt.
Psykologer kan hitta nya möjligheter att utveckla utbildningen med den nya tekniken. Men införandet av ny teknik, som artificiell intelligens (AI) – en simulering av mänsklig intelligens av datorer – kan kännas överväldigande. För psykologiinstruktörer har införandet av den snabbt utvecklande AI-mjukvaran ChatGPT (och den uppdaterade versionen GPT-4) introducerat nya utmaningar – men experter säger att den också är full av potential att hjälpa studenter att lära sig på nya sätt och förbereda dem för karriärer efter college.
ChatGPT är en chattmjukvara som lanserades av AI-företaget OpenAI i november 2022, som kan syntetisera online-data och kommunicera det på ett konversationslikt sätt. Till skillnad från en sökmotor kan ChatGPT skriva vers i Shakespeare-stil, ge råd om dejting och – särskilt oroande för utbildare – svara på provfrågor och skriva uppsatser. Tidiga recensioner av GPT-4, nästa iteration av OpenAI:s stora språkmodell, indikerar ökningar i mjukvarans kapacitet.
En artikel i New York Times tidigare i år belyser exempel på fusk med ChatGPT i högskolekurser och instruktörer som omarbetar läroplaner för att förhindra akademisk oärlighet. Vissa skolor blockerar tekniken helt: Tidigare i år förbjöd New York City Department of Education användningen av ChatGPT med hänvisning till att det kunde hämma studenternas lärande (Huang, K., New York Times, 16 januari 2023).
Vissa utbildare ser dock ChatGPT som en möjlighet snarare än ett hot. I en LA Times-op-ed som publicerades tidigt 2023 argumenterar psykologen Angela Duckworth, Ph.D., mot att förbjuda boten och förklarar att den och liknande teknologier är här för att stanna – och att instruktörer bör lära sig hur man integrerar den i läroplaner (Los Angeles Times, 19 januari 2023).
Många psykologiinstruktörer experimenterar redan med mjukvaran och erkänner att ChatGPT kan vara ett användbart verktyg för att förbereda eleverna för den verkliga världen, där kritiskt tänkande är viktigare än memorerande.
Valet är vårt att använda verktyg som kalkylatorer i matematiklektioner. Nu vet vi att människor kan lära sig att använda kalkylatorer, så frågan är: Hur ökar vi kritiskt tänkande samtidigt som vi omfamnar vad ChatGPT kan göra?” säger Kathy Hirsh-Pasek, Ph.D., professor i psykologi vid Temple University i Philadelphia.
Att integrera ett nytt verktyg i klassrummet bör göras på ett genomtänkt sätt, och ChatGPT är inget undantag. Utbildare måste ta hänsyn till etik, fusk och rättvisa, precis som när man integrerar andra teknologier i sina kurser. Men med rätt tillvägagångssätt kan ChatGPT vara ett användbart – och som vissa psykologer hävdar, ett revolutionerande – verktyg för att förbereda eleverna för deras framtida karriärer. Här är några insikter från psykologiinstruktörer om att använda ChatGPT för att hjälpa eleverna lära sig.
Ta hänsyn till kursmål Varje psykologikurs har olika mål. När du bestämmer om – och hur – du ska integrera ChatGPT i din kurs bör du tänka på dina specifika mål som instruktör. ”Det kommer att finnas klasser där användning av GPT skulle vara olämpligt, men i andra inställningar kan det vara ett användbart läroverktyg”, säger Daniel Oppenheimer, Ph.D., professor i psykologi vid Carnegie Mellon University i Pittsburgh.
Fråga dig själv: Vad försöker du lära dina elever och vilka förmågor hoppas du mäta? Det kan hjälpa att tänka på ChatGPT som en kalkylator. Om du undervisade i enkel addition skulle en kalkylator kunna hämma lärandet. Men i en kurs i differential- och integralkalkyl skulle samma verktyg kunna frigöra kognitiva resurser för att hjälpa eleverna utföra de mer avancerade färdigheter de behöver lära sig.
”Vi kan göra matte bättre och snabbare nu när vi har kalkylatorer”, säger Jaclyn Siegel, Ph.D., en postdoktorand och en adjungerad professor i psykologi vid San Diego State University. ”Det är svårt att föreställa sig en liknande situation som händer i psykologi, men kanske kommer vi att kunna tänka mer kreativt eftersom vi har grundläggande fakta vid våra fingertoppar.”
På liknande sätt kan ChatGPT utgöra ett hot för elever som lär sig grundläggande information i introduktionskurser. Stavnings- och grammatikverktyg kan exempelvis störa utvärderingen av om eleverna kan skriva. Men om ditt mål är att uppmuntra goda idéer, ”gör de andra verktygen uppsatserna lättare att läsa och hjälper instruktörerna att förstå om
eleverna förstår materialet”, säger Oppenheimer.
I klasser som du bestämmer dig för att inte dra nytta av ChatGPT kan det ibland vara lämpligt att använda onlineövervakare eller program som begränsar åtkomst till ChatGPT.
Uppmuntra kritiskt tänkande
ChatGPT erbjuder snabb och enkel åtkomst till information, vilket du kanske anser olämpligt i vissa lärandescenarier. Men att hitta sätt att integrera AI-verktyg i din kurs kan faktiskt hjälpa till att förbereda eleverna för den verkliga världen, där de kommer att behöva tillämpa begrepp snarare än bara återkalla fakta. ”Vi vill träna eleverna hur man tänker som en psykolog snarare än hur man vet vad en psykolog vet”, säger Oppenheimer.
Boten kan vara bäst använd för att hjälpa eleverna att tänka kritiskt om ämnen de redan är bekanta med, säger Gary Lupyan, Ph.D., professor i psykologi vid University of Wisconsin-Madison. ”Som att prata med en kollega kan det vara en interaktiv partner som är användbar på områden du redan vet mycket om, så att du kritiskt kan utvärdera förslaget utan att blint kopiera det”, säger han.
Till exempel undervisar Oppenheimer i en kurs om mänsklig intelligens och dumhet, där han uppmanar eleverna att jämföra text som genereras av GPT med text som genereras av människor. Hirsh-Pasek kräver faktiskt att hennes hederspsykologielever använder ChatGPT, där hon ber dem använda ChatGPT för en första utkast och redigera en andra utkast med kritik, korrigeringar och tillägg. ”En riktigt bra uppsats är inte bara en syntes av information, utan också förmågan att stödja en tes”, säger hon. ”ChatGPT lär eleverna att ställa bättre frågor och sedan försvara dessa frågor, vilket kan hjälpa dem att bli verkliga vetenskapsmän.”
I klassrummet
ChatGPT kan också användas för att inleda klassrum eller laboratoriediskussion, säger James W. Pennebaker, Ph.D., professor i psykologi vid University of Texas i Austin. Till exempel kan du fråga boten varför en teori är bättre än en annan. Sedan frågar du igen varför den andra teorin är bättre. ”Eleverna kan lära sig att uppskatta andra argument och se båda sidor objektivt innan de etablerar en åsikt”, säger han. Genom att använda ChatGPT i din kurs uppmuntrar du inte bara kritiskt tänkande om klasskoncept, utan också att dina elever är tekniskt kunniga i en alltmer teknikcentrerad värld. ”Vi bör tänka på världen vi förbereder våra elever för och vilka tankvanor vi vill inprägla i
I dagens samhälle, säger Oppenheimer. ”Det betyder att ta reda på hur man inkorporerar nya teknologier som de kommer att använda i den verkliga världen i klassrumsövningar.”
Var medveten om nackdelarna All teknik väcker oro för akademisk oärlighet. Om dina elever har tillgång till datorer under en tentamen, har de teoretiskt tillgång till ChatGPT. Var medveten om att ChatGPT lätt kan svara på testfrågor på grund av hur det syntetiserar information. Att undvika flervalsprov kan hjälpa till att lösa det problemet, men öppna slutna bedömningar kan vara svårare att bedöma, särskilt med stora klasser.
Lupyan varnar för att överarbeta dina testfrågor för att lura systemet. Om du försöker utforma tentor med frågor som ChatGPT inte kan svara på, kan du missa frågor som dina elever behöver lära sig. ”Frågor som kräver syntes och kontrast är de typer du vill ställa till eleverna och de typer av frågor som dessa modeller är skickliga på”, säger han.
Det kan vara mer lönsamt att implementera praxis som visat sig minska alla typer av fusk, säger Oppenheimer. Var tydlig med dina förväntningar för klassen och motivera eleverna att engagera sig i materialet. Att bryta upp uppgifter och papper i bitar som sammanfogas över tid kan göra det svårare att plagiera, särskilt om du regelbundet ger feedback som eleverna behöver införliva i sitt arbete. Liksom lika viktigt är att erbjuda stöd till elever som kan ha svårt att förstå materialet.
Ta tid i början av terminen för att förklara varför akademisk integritet är så viktigt i din klass och bortom. ”Berätta för dem att medan fusk kan göra saker enklare tillfälligt, har det en kort tidshorisont, eftersom de inte faktiskt lär sig färdigheter som de behöver i sina karriärer”, säger Oppenheimer.
Kommunicera förväntningar
När ChatGPT och andra AI-teknologier utvecklas kommer universitet att utveckla officiella beteendekoder om deras användning. Tills dess är det upp till dig att genomföra och kommunicera förväntningar om hur eleverna kan och inte kan använda dessa verktyg i din klass. I din kursplan, erbjuda specifika scenarier där det är acceptabelt att använda dem och när det inte är det, och se till att dina lärarassistenter är på samma sida.
Om du är OK med att eleverna använder ChatGPT i vissa scenarier, betonar Siegel vikten av rättvisa. Hon undervisar i en stor online-kurs där hon inte kan förhindra eleverna från att använda anteckningar eller söka efter svar på nätet. Som ett resultat genomför hon öppna bokprov och låter eleverna använda internet eller läroboken för att svara på frågor. (Hon betonar att tvinga eleverna att sätta på sina kameror under tester är orättvist om eleverna inte har tillräcklig internetbandbredd.)
För att förhindra att mer kunniga elever får bättre betyg introducerar hon hela klassen till ChatGPT för att se till att de vet hur man använder det. ”Kurvor baseras på genomsnitt, så alla borde ha kunskap och tillgång till samma verktyg och material”, säger hon.
Testa själv
Innan du bestämmer hur ChatGPT kan hjälpa eller hindra dina elevers lärande, spendera tid med det själv. Testa det och se vad det kan (och inte kan) göra. Om du inte är redo att ta med teknologin till din kurs, använd den för planering eller administrativa ändamål. Lupyan bad till exempel ChatGPT att föreslå titlar för ett stipendium han skrev och Siegel använde det för att generera aktiva lektioner för att undervisa om metoder i sexologisk forskning för sin kurs om mänskligt sexuellt beteende.
Oavsett om du driver ett laboratorium eller undervisar en kurs, uppmana dina elever att prova det för skojs skull också. Pennebakers elever har till exempel använt ChatGPT för att skriva haikus om psykologiska teorier eller rapbattle mellan två kända forskare. ”Med utbildning, desto fler människor kan få sina händer smutsiga och leka med idéer, desto bättre lär de sig”, säger han.
Var tålmodig när tekniken fortsätter att utvecklas. Fram till början av 2023 har ChatGPT varit intermittent otillgänglig på grund av det överväldigande antalet användare. Överväg att anmäla dig till autovarslingar så att du vet när det är tillgängligt.
Att navigera nya teknologier som ChatGPT kan vara tidskrävande och även överväldigande, men att ta steg för att förstå dem kan befästa både dig och din klass. ”Jag blir också rädd för nya saker, men de ger oss en chans att växa”, säger Hirsh-Pasek. ”Jag utmanar oss alla att vara de elever vi vill att våra elever ska vara.”